Kender du typen, der er sakket bagud, men ikke helt har opdaget det selv? Mange soloselvstændige og mikrovirksomheder med 10-20 år på bagen lider af problemet, men ved det ikke. Deres kunder opdager det!

Er du eksempelvis en af de efterhånden sjældne sælgertyper, der (stadig) foretrækker salg under fire øjne? Du holder helst møde med dine kunder, så I kan se hinanden an. Måske er du ligefrem god til det og får kunder ud af det. Så hvad skal du med sociale medier og moderne online marketing, tænker du måske?

Allerførst: Der er ikke i sig selv noget galt med de gammeldags metoder: netværk, golfture, frokostmøder, konferencer, messer etc. Hvis du altså er den gammeldags sælgertype, der forstår at udnytte mulighederne. Og hvis du har gammeldags kunder, der deltager i de samme arrangementer.

Men du har sandsynligvis et problem, som hurtigt kan blive alvorligt. Og som nok allerede koster dig en del kunder.

  • Vi Googler!
  • Vi tjekker hinanden online
  • Vi snager i profiler på Facebook, LinkedIn og andre steder

Hvilket indtryk får kunder af dig online?

Måske gør du ikke meget væsen af dig online og tror, at du derfor er på den sikre side? Du poster ikke fordrukne billeder og pinlige episoder på Facebook. Du underholder heller ikke med billeder af din kat eller din hund. Og slet ikke af din frokost. Måske er der stort set intet at finde om dig online?

Bortset fra din hjemmeside.
Dit online visitkort.
Lavet for 5-6 år siden. Og stadig fin…. synes du.

Du trænger i givet fald til en webmakeover.
Og til at forstå, hvordan moderne kunder handler.

Du bliver sammenlignet med konkurrenter

Dit store problem er nemlig ikke mindst, at købere tjekker dig online. Måske gør de det første i sidste øjeblik før den endelige handel? Selv hvis du er stort set usynlig online, har du et stort problem, hvis dine konkurrenter er online på en positiv måde.

Hvis dine konkurrenter er mere spændende og mere tillidsvækkende, risikerer du at tabe en handel.

Prøv at Google dig selv. Lav en søgning på dit navn og dit firmanavn. De to søgninger skal som minimum give et moderne, positivt og professionelt indtryk.

Tjek dine konkurrenter. Er de mere tydelige online?

Signalerer du, at du er gammeldags?

Retro er moderne. Men at være gammeldags er sjældent et plus.

Har du kunder, der forventer af dig, at du følger med tiden og har den nyeste viden på dit felt, så nytter det ikke noget, at du har en hjemmeside, der ikke er fornyet i 4-5 år. Er den eksempelvis ikke mobilvenlig? Ser den markant anderledes ud end dine konkurrenters og er det tydeligt, at du ikke har sans for nyere måder at gøre tingene på…. så dumper du hos mange potentielle kunder.

De ting du IKKE gør kan også sende markante signaler om, at du er håbløst bagud. Er du dårlig til at bruge sociale medier eksempelvis? Bruger du dem sjældent?

Er du dårlig til at informere og inspirere online?

Indtil for få år siden kontaktede vi sælger, hvis vi ville have informationer om en vare eller ydelser. I dag er det helt almindeligt, at vi leder efter informationer online i den tidligste fase af et køb. Er dine konkurrenter bedre til at informere, inspirere og uddanne, har du et problem. Er de tillige mere tillidsvækkende, er det ved at være alvorligt for dig.

Er du alt for professionel?

I gamle dage var det nok at være professionel – dygtig til sit fag. Det er ikke mere nok. I dag forventer mange kunder, at de også kan få et indtryk af personen bag virksomheden.

Mange, især veluddannede fagfolk, klamrer sig til deres faglighed og er overdrevent bekymrede for at være personlige online. De tror, det er uprofessionelt at poste billeder og opslag, der ikke er strengt faglige.

Det betyder ikke, at du er nødt til at være privat online. Du kan sagtens holde dine børn, din frokost, din kat, dit sommerhus og dine hobby helt for dig selv! Men det dur ikke mere, at du er upersonligt og umulig at få et indtryk af. Slet ikke hvis du har konkurrenter, der har taget skridtet og vover at være mennesker og ikke kun fagpersoner.

Du behøver ikke bruge timer på online marketing. Men du er nødt til at sikre dig, at du er synlig online. På en positiv og interessant måde. Dine kunder tjekker dig nemlig online. Din markedsføring skal være personlig.