Mange virksomheder kommer ikke ud over rampen med at markedsføre sig. De får lavet en flot hjemmeside, men gør ikke andet eller mere for at få fat i kunder. Og det kommer der altså ikke ret mange kunder ud af – hvis nogen overhovedet
Venter du passivt på, at kunderne bider på krogen, har du sandsynligvis mere biks end business. Mere passion end penge i banken.
Vil du have kunder i butikken, har du to muligheder:
- Opsøgende markedsføring – push marketing
- Tiltrækkende markedsføring – pull marketing
Moderne forbrugere foretrækker tiltrækkende markedsføring. Der er ikke mange tilbage, der vil ringes op, have reklamer smidt i hovedet eller på anden måde påtvinges markedsføring. De leder heller ikke efter dig i trykte telefonbøger eller i avisernes annoncer. De Googler, bliver inspireret på sociale medier, lytter til mennesker i deres netværk.
Men tre ud af fire virksomheder får ikke kunder nok og lukker igen inden de fylder fem år. Og det er ikke nødvendigvis fordi deres vare ikke er i orden. I rigtig mange tilfælde er det markedsføringen, der er det helt store problem.
10 potentielle årsager til, at du får for få kunder ud af din hjemmeside
- Din virksomhed ligner alt for meget andre i samme branche
- Utilstrækkelig markedsføring
- For usynlig og for passiv online
- Intet nyhedsbrev eller for få modtagere
- Ringe effekt af sociale medier
- Dårligt indhold på hjemmesiden
- Teksterne på hjemmesiden sælger ikke varen
- Tekniske fejl og mangler på hjemmesiden
- Dårlig placering på Google
- For lidt trafik til hjemmesiden