Har du sørget for, at dine kunder opfatter dig som ekspert?

Åh nej, tænker du nu og krummer tæer: “Der er aaaaalt for mange eksperter. Medierne kan jo dårligt interviewe nogen uden at omtale vedkommende som ekspert. Man kan fodre grise med eksperter.”

Mange fagfolk bliver forlegne, når jeg siger, at de skal markedsføre sig som ekspert.
Det overrasker mig derfor ikke spor, hvis du siger, at du i hvert fald ikke har tænkt dig at promovere dig selv som kloge-Åge.

“Højt at flyve, dybt at falde!”, tænker du måske ligefrem.
Og hvad vil kollegerne og konkurrenter ikke tænke, hvis du begynder at omtale dig selv som ekspert… er du nu også dygtig nok? Har du virkelig gjort dig fortjent til titlen?

Rolig nu! Du skal IKKE kalde dig ekspert!
Du må gerne. Det er dog en fordel at lade være, medmindre du vitterlig er en af de bedste.
Men sørg for, at dine potentielle kunder tænker om dig, at du er ekspert. For dine kunders skyld.

Der er pokker til forskel på at være ekspert, kalde sig ekspert og blive opfattet som ekspert. Og jeg taler om, at du skal markedsføre dig, så du bliver opfattet som en af de bedste.

Så nemt er det at blive ekspert

Du kan sagtens blive opfattet som ekspert uden at være verdens bedste i din branche. Og du vil mangle kunder og opgaver, hvis du ikke gør det tydeligt, at du er særligt optaget af en bestemt gruppes meget konkrete behov eller udfordringer.

Lad os lige lege, at du er psykolog.

At blive ekspert i psykologi er noget af en udfordring og der er ikke plads til ret mange på den ekspert-hylde.

I øvrigt tvivler jeg på, at en psykolog får ret mange kunder ud af bare at kalde sig ekspert.
Så meget hokus-pokus er der ikke i ordet. Så enkelt er det altså ikke.

Google leder efter  eksperter

Dine kunder leder efter eksperter.

Forestil dig en kvinde – mor til tre voksne børn og bedstemor til seks børnebørn. Hendes familie kan dårligt se hinanden på grund af alvorlige indbyrdes konflikter mellem forældre, voksne børn og svigerbørn.

Familien kan sikkert få hjælp hos enhver praktiserende psykolog.
Men vil de have en tilfældig psykolog – eller eksperten i familiekonflikter?

Google giver dig svaret. Googles søgeresultatside viser ikke en liste over tilfældige psykologer, hvis du googler efter “psykolog familiekonflikter søskendejalousi”.

Google præsenterer dig naturligvis for psykologen, der har skrevet adskillige blogindlæg og flere bøger om familiekonflikter, søskendejalousi etc.

Vi vil hellere hyre specialisten end generalisten

Naturligvis vil vi helst have hjælp af en, der er særligt optaget af vores specifikke emne eller problem.

Og deler du ud af din viden på den rigtige måde og de rigtige steder, er vi meget hurtige til at konkludere, at du er ekspert. Uanset du selv synes du er det eller ej. Uanset du kalder dig det eller ej.

Sværere er det ikke at blive opfattet som ekspert.
Du skal ikke engang udfordre Jante-loven for at blive opfattet som ekspert!

At markedføre sig som ekspert handler først og fremmest om, at gøre det tydeligt, hvad du i særlig grad er fagligt optaget af.

Så gør det! For dine kunders skyld.