Vil du sælge mere af din viden og erfaring til større virksomheder? Og til store fakturaer? Så skal du i træningslejr, hvis du er vant til at sælge sjatter og billige løsninger. Eksempelvis hvis du plejer at sælge få timer af gangen eller vant til overvejende at sælge til småkunder.

Pas på, hvis du overvejende har viden og inspiration fra folk med fokus på at sælge til privatkunder eller små soloselvtændige – vi kan kalde det mikrosalg. Det fucker med dit mindset og din markedsføring.
Vores ambitionsniveau er helt afgørende for, hvilken viden vi samler, hvilke metoder vi bruger og hvilke erfaringer vi tiltrækkes af. Hvis du ikke er sikker på, at du sælger ekspertise – så sælger du højst sandsynligt som en forsigtig amatør.

Er du vant til at sælge til private eller til små soloselvstændige – så er du måske ikke engang klar over, at du skal justere din indsats for at kommer op i de velbetaltes liga.

Hvordan sælger du mest – B2B eller B2C

Selvom vi altid sælger til mennesker er der mange og store forskelle på at:

  • Sælge et kursus til enkeltpersoner – eller til virksomheder, institutioner og organisationer
  • Sælge time for time til privatpersoner – eller store pakker til eksempelvis virksomheder
  • Sælge usynlige varer (viden) – eller sælge synlige, fysiske produkter
  • Sælge produkter du selv har produceret – eller videresælge andres produkter

Start med at skelne mellem teknikker og metoder, hvis du vil sælge din viden i superligaen. Altså sælge til kunder, der er villige til at betale en god pris for din ekspertise.

De teknikker, der kan sælge billige løsninger til privatkunder og små virksomheder, kan du også bruge, når du vil sælge 10-20-40 timer til professionelle erhvervskunder. Du kan med andre ord sagtens bruge website, tilmeldingsformularer, landingpages, blogindlæg, emailmarketing, sociale medier etc.

MEN…

Brug værktøjerne anderledes

Du skal bruge teknikkerne anderledes, hvis dit salg skal i superligaen. Du kan bruge de samme værktøjer. Men på andre måder.

Småsalg til private og til soloselvstændige er langt nemmere – mindre komplekst – end salg til større virksomheder.

Først og fremmest skal du ikke markedsføre dig ved at vade i andres fodspor.
Du skal gøre tingene på DIN måde, så du tydeligt skiller dig.

Find din unikke ingrediens

Det er som med coca-cola-opskriften. Den hemmelige opskrift er afgørende. Coca Cola sælger ikke bare sodavand. De sælger ikke kun cola. De sælger Coca Cola – med den hemmelige opskrift.

Hvis nogen tilbyder, at du kan købe deres vej til succes, så sælger de dig teknikken – men ikke metoden og den helt afgørende ingrediens.

Find DIN vej til de store opgaver

Ofte er det her, det går helt galt for mange af de soloselvstændige, der gerne vil vokse fra kun at sælge mikropakker – til at få store opgaver med store indtægt for større virksomheder, organisationer, foreninger, og institutioner.

De bruger de rigtige teknikker – men markedsfører sig forkert. De gør som de andre. Og ligner de andre.

Mange soloselvstændige er vant til at sælge til kunder, der går op i pris – og det gør de små kunder især. Det påvirker at have mange af den slags kunder. Du tilpasser dig. Og støt men sikker bliver hele din måde at kommunikere på nudget, så den passer til de krævende, billige, småkunder.

Løft dig selv op i ekspertligaen

Vil du sælge de kunder, der først og fremmest leder efter en god løsning på deres problem og ikke går op i, om det lægger en time eller to ekstra på fakturaen, skal du markedsføre dig anderledes. Du skal vise din ekspertise.

Start med at kigge på de kunder, du normalt kommunikerer med.

Går de op i, om din timepris er 550 kr. eller 950 kroner.
Små kunder kigger på udgift! Større kunder er optaget af gevinsten.

Er du vant til at have småkunder, er det svært at kommunikere med de store kunder.

Lær at kommunikere med de gode kunder

Den nemmeste måde at lære det på er at gå i træningslejr.

Afsæt en længere periode, hvor du udelukkende og målrettet går efter de kunder, du drømmer om. I den periode skal du lade være med at markedsføre dig til de forkerte kunder.

Det kan tage halve eller hele år at omlægge dit salg, så du tiltrækker high.end kunder frem for småkunder. Men du kan gøre det. Med en målrettet indsats.