Sælger du viden i timer, er du nødt til at tage en relativt høj timepris. Fordi din tid er begrænset.

Hvis du er soloselvstændig og sælger viden i timer, kan og skal du ikke sammeligne din timepris med den du betaler til eksempelvis håndværkere. De tjener nemlig som regel en hel del ekstra på også at sælge fysiske varer. De tjener med andre ord også på de materialer, de bruger.

Vil du sælge din viden som tid til høj timepris, skal du være særligt god til at markedsføre dig. Folk skal se, anerkende og eftertragte din ekspertise. Ellers er det noget nær umuligt for dig at sælge til de timepriser, du er nødt til at tage.

Viden koster mere end varer

Når viden leveres 1:1 – som mange rådgivere, konsulenter, coaches, psykologer, psykoteraputer og andre gør – er varen begrænset.

Du har ikke meget mere end 15-20 timer om ugen, du kan sælge. Resten af tiden skal du bruge på markedsføring, administration, uddannelse etc. hvis du vil have en velfungerende business med kunder.

Derfor koster en time hos en rådgiver meget mere end en time hos en håndværker, der bruger konkrete materialer. Hyrer jeg en tømrer til at bygge et hus, tjener han eller hun også på materialer. Ofte betydeligt mere end der kommer ind på timepriserne!

Derfor kan og skal du ikke sammenligne din timepris med, hvad du skal betale din VVS-mand, elektriker, tandlæge etc.

Vil du sælge din viden, er du nødt til at tage en relativt højere timepris end mange andre faggrupper.

Derfor er det svært at sælge viden

Det betyder også, at du har andre og større udfordringer med at sælge. Det er sværere at sælge usynlige varer som viden. Folk ved ikke, om de kan bruge varen, før du har leveret! Tømreren kan bedre dokumentere sin kunnen ved at vise eksempler på sit håndværk. Det kan en psykolog, psykoterapeut etc. ikke gøre lige så nemt.

Du skal derfor, på forskellige måder, sørge for at gøre det tydeligt, hvilken gevinst der er med at hyre dig. Du skal kunne få folk til at konkludere, at du er ekspert på netop deres problem eller udfordring. Og du skal ikke mindst skabe tillid.

Vær hjælpsom og inspirerende

Den bedste metode til at skabe tillid til dine kompetencer er at inspirere og hjælpe folk med den viden du har. At være synlig og aktiv online – så folk kan lære dig at kende døgnet rundt. Uanset hvor de er i verden. Uanset hvornår på døgnet de vil vide mere om dig og din ekspertise.

Er du psykolog, kan du ikke bare tage telefonen og ringe kold kanvas til folk, du mener trænger til terapi. Du er nødt til at få dem til at finde dig. Få dem til at stole på, at du har forståelse for deres udfordring. Få dem til at have tillid til, at du kan hjælpe. At du er din pris værd.

Sådan bliver du ekspert

Det behøver ikke være svært at blive anerkendt som ekspert.
Du behøver ikke engang VÆRE ekspert!
Du behøver heller ikke kalde dig ekspert.
Don’t show it. Tell it. Det er langt bedre.

Vi leder sjældent efter eksperter – altså efter verdens absolut bedste.
Det behøver du heller ikke være.

Vi vil bare have ekspertise – en fagligt kompetent person, der ved mere om vores udfordring, end vi selv gør. Ellers er der ikke grund til at betale den relativt høje timepris, som viden koster.