Du har et stresset liv som selvstændig, hvis du udelukkende sælger sjatter til privatkunder (B2C).

Sandsynligvis har du enten for få kunder – eller for mange – hvis du udelukkende sælger din ekspertise time for time til privatkunder.

At sælge B2B er lig med at sælge til selvstændige, der har samme timepris som du – eller højere – og som har respekt for både din tid, din ekspertise og dine lønninger.

Det er hårdt at være selvstændig, hvis du udelukkende sælger viden og ekspertise til private kunder – og altid leverer personligt til kunden!

Hvis du markedsfører dig rigtigt, kan du skabe et helt andet arbejdsliv!

Og nej, det handler ikke om, at du skal bruge en bestemt metode. Tværtimod faktisk!

Sælg mere til færre

Mange af mine kunder sælger kurser til 10-15.000 kr. for en dag. Eller arbejder freelance i virksomheder til samme dagspris. Nogle laver PR-opgaver til de beløb.

De sælger ikke nødvendigvis en stor pakke hver dag – fem dage om ugen. Men de sælger nok til at have:

  • en pæn indtægt
  • et fleksibelt arbejdsliv, hvor de udvikler kurser når de vil og hvor i verden de vil
  • råd til at sige nej til kunder, der ikke passer dem
  • mulighed for at holde fri, når det passer dem
  • stort set kun arbejde med opgaver, de brænder for

Nogle af mine kunder er i superligaen.
De kan sælge en times foredrag til 20.000 kr.
Konferencier-opgaver til samme beløb – eller mere.
Kurser til 15.000 kr. for tre timer, 28.000 kr. for en hel dag.

Og lad mig lige indskyde, at du ikke behøver være højtuddannet professor eller verdens bedste for at blive efterspurgt og sætte din timepris højt.

Du kan også sagtens kombinere tingene. Behold de gode småkunder – men tiltræk også storkunder.

Det handler om personlig branding og marketing

De af mine kunder, der sælger i store doser, markedsfører sig helt anderledes end dem, der har en strøm af små kunder.

Lever du af at sælge din egen tid og ekspertise, skal du have en anden businessmodel og en anden (mere langsigtet) markedsføringsstrategi end eksempelvis psykologer, terapeuter og coaches, der overvejende har private enkeltkunder.

Hvad gør så de succesfulde?

Først og fremmest gør de noget helt andet end dem, der har en lind strøm af små kunder – eller alt for få kunder.

Bruger du de rigtige teknikker – på forkert måde

Måske har du taget kurser i bestemte værktøjer – Facebook annoncering, emailmarketing, søgemaskineoptimering, blogging, WordPress – og gør som mentor, læremester eller underviser har lært dig? Og alligevel mangler du kunder?

De succesfulde – dem, der sælger i superligaen – bruger sjældent samme metode som deres konkurrenter.

De er sig selv.

Det lyder jo simpelt, men er faktisk svært.
Mange kan ikke. Tør ikke.
For mange højtuddannede er det særligt svært at markesføre sig et sprog, som inspirerer kunderne.

Eller de tænker ikke over, hvor vigtigt det er at skille sig ud og være anderledes.

Svøm i dit eget hav

Når jeg får kunder, der vil have lavet website til online marketing, er det meget sjældent, de kan definere, hvordan de er forskellige fra deres konkurrenter.

De tilbyder ofte det samme som mange andre. Til samme pris. På samme måde.

Det skal du gøre noget ved, hvis du vil sælge high-end-løsninger og sende store fakturaer.

Det er ikke for sjov, at jeg har lokket dig ind på denne liste ved at friste med tips til at skille dig ud og være unik.

Mit første råd til dig er derfor både simpelt og svært:

Vil du være efterspurgt, skal du skille dig ud fra dine konkurrenter og ikke markedsføre dig ved at bruge en andens kompas og søkort!