Jeg har haft egen business siden 2008 og har haft både op- og nedture. Jeg har både prøvet at mangle kunder. Og jeg har også prøvet at have for mange kunder – for mange opgaver, for mange forskellige jern i ilden, for lange to-do-lister. Her får du mine tip til at tænde lys for enden af en mørk tunnel

Faktisk ved jeg ikke, hvad der er værst – ikke at vide, hvornår den næste kunde kommer og den næste faktura kan sendes. Eller at have for mange kunder. Begge dele er stressende!

Heldigvis har jeg lært undervejs af problemerne. I dag ved jeg, at det bedste for mig er:

Nogle få store opgaver

Jeg behøver ikke have mange af de helt store opgaver, men jeg har lært, at det giver ro – og meget mindre stress – at have i det mindste nogle store aftaler i kalenderen om undervisning og foredrag. Det har derfor været vigtigt for mig at bygge min business, så jeg ikke kun har småkunder i butikken.

Udover mine mange gode 1:1 kunder har jeg derfor sikret mig, at jeg også har større opgaver for virksomheder, organisationer og foreninger om eksempelvis at undervise medarbejdere eller medlemmer.

Det giver masser af frihed til at arbejde når og hvor jeg vil, at jeg i perioder skal bruge adskillige dage på at forberede et kursus.

Det tog et par år at indse, at det er vigtigt for mig at have store opgaver. Det første mange år kiggede jeg kun på, hvor mange timer jeg solgte. Ikke på, hvordan de var fordelt på store og små opgaver.

Ikke for mange små opgaver

At sælge småpakker til soloselvstændige kræver en helt anden form for markedsføring end at sælge store undervisningsforløb. Det er forskellige typer kunder. De køber ofte af forskellige måder. De små kunder er ofte hurtigere at sælge til.

I dag ved jeg, at mange små opgaver en ekstremt stressende for mig. Blandt andet fordi det er lige så tidkrævende at få små opgaver som at få store. Og er der mange små kunder, er der meget mere uro. Meget mere at huske og holde styr på. Det er sjovt at være i kontakt med mange, men det er alt for stressende at tjene sin løn ved at skaffe 3-5 kunder hver eneste dag.

Det kan tage tid at lære, at B2C er noget helt andet end B2B.
At sælge til soloselvstændige iværksættere er meget tættere på salg til almindelige forbrugere end salg til større virksomheder.

inspiration til ikke kun at sælge små opgaver

Forskellige opgaver

Jeg hader rutinearbejde og er ikke vild med at have mange af samme slags opgaver i træk. Den røde tråd i min virksomhed er online marketing – men det er også et felt, der rummer mange muligheder.

Jeg kunne vælge at være en helpdesk, der hjælper soloselvstændige med alverdens små og store, praktiske problemer. Men jeg har med tiden lært, at jeg ikke kun bliver stresset, hvis jeg har for mange kunder og for mange små opgaver. Jeg bliver irritabel, hvis opgaverne ligner hinanden. Variation i opgaverne er den bedste garanti for, at jeg er glad for mit arbejde.

Jeg skal helst heller ikke strække mine opgaver over for lang tid. Det er eksempelvis skidt at bruge to måneder på at lave et website, hvis det kan gøres færdigt på et par dage.

Fleksibel arbejdstid

Efter en slem omgang stress for 10 år siden er jeg åbenbart blevet dårlig til at arbejde 7.5 timer hver eneste dag, fem dage om ugen. Der er endog dage, hvor jeg napper en lur midt på dagen – efter en lang travetur med kontorhunden.

Har jeg undervist mange, har jeg det bedst med en meget stille dag bagefter. Og uanset jeg har energi til mange timers arbejde eller ej, så er jeg blevet ret vild med, at jeg selv bestemmer, hvornår jeg arbejder og hvor længe. Og nogle dage bliver lange arbejdsdage.

Masser af fritid

Faktisk arbejder jeg nok mere end 37 timer om ugen. Men jeg føler, at jeg har mere fritid end nogensinde, fordi jeg selv bestemmer, hvornår jeg arbejder og hvornår jeg holder fri. Og jeg kan finde på at arbejde om søndagen og holde fri om onsdagen.

Gode kunder

Det er uden tvivl højst individuelt, hvad vi hver især opfatter som gode kunder. Jeg har med tiden lært, hvilke kunder og opgaver, der giver størst glæde og mest overskud. Alle selvstændige kender til at have kunder eller opgaver der er mere bøvlede end andre. Og det behøver ikke nødvendigvis handle om, at kunden er træls, urimelig eller uhøflig.

Uanset hvilken type kunder DU har det bedst med, er det vigtigt, når du er soloselvstæding, at du først og fremmest markedsfører dig, så du tiltrækker de kunder og den type opgaver, som DU har det bedst med.

Det kan du blandt andet gøre ved at tage dig selv såalvorligt, at du står ved dine ønsker og drømme og tiltrækker de kunder, der matcher DIG og DIN måde at være på.

Start med at kende dig selv og være tro mod, hvad du synes er sjovt. Og find så ud af, hvordan du skal markedsføre dig for at få den rigtige typer kunder og opgaver.

Vær et fyrtårn

Vov at lyse op som et fyrtårn en mørk aften – så skibene kan se dig og sejle i din retning. Hvis de vil. Du behøver ikke drøne rundt for at finde nogen, du kan hjælpe. Du behøver bare lyse op og så tydelig, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter.